Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
RZECKI-SZRENIAWA Stanisław (RZECZNIK) | Michał Przybyłowicz jako król w sztuce Kopciuszek
6.

RZECKI-SZRENIAWA Stanisław (RZECZNIK) (1888 Warszawa - 1972 Warszawa)

Michał Przybyłowicz jako król w sztuce Kopciuszek

litografia/papier, 50 x 32 cm
Autolitografia pochodzi z "Teki Melpomeny", 1904 r.,

LITERATURA:
- Sztuka Młodej Polski, Kraków 1965, Grafika polska ok. 1900 roku, Kraków 1968

Prezentowana praca została wystawiona na aukcji:
Grafika Artystyczna
Dom Aukcyjny DESA UNICUM
10 październik 2017 | wtorek, godz: 19:00

cena sprzedaży: 900 zł

cena wywoławcza: 900 zł

estymacja: 1500 - 2000

cena sprzedaży: 900 zł

cena wywoławcza: 900 zł

estymacja: 1500 - 2000

W 1904 roku ukazała się związana z bujnym życiem teatru krakowskiego "Teka Melpomeny". Teka składała się z 36 litografii z karykaturami krakowskich aktorów w ich najlepszych rolach teatralnych. Powstała z inicjatywy Stanisława Rzeckiego jako dzieło wspólne kilku artystów: Karol Frycz był autorem karykatury Jerzego Leszczyńskiego w sztuce Jerzego Szaniawskiego "Eros i Psyche", Stanisław Szreniawa-Rzecki zarejestrował karykaturalne wizerunki Józefa Kotarbińskiego i Stanisława Bronicza w sztuce Szekspira "Kupiec wenecki", Antoni Procajłowicz - m.in. Helenę Arkawin, natomiast oscylujący pomiędzy ironią a melancholią Witold Wojtkiewicz był autorem znakomitych ujęć Jadwigi Mrozowskiej i Andrzeja Mielewskiego jako Klary i Albina w "Ślubach panieńskich" Aleksandra Fredry. Młodopolscy graficy trafną karykaturą i finezyjnym dowcipem zachwycili Jana Michalika, właściciela Cukierni Lwowskiej (znanej jako "Jama Michalikowa"), który na ścianach swej kawiarni umieścił barwne litografie.

W latach 1903-08 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych malarstwo u Teodora Axentowicza, Juliana Fałata i Stanisława Wyspiańskiego, oraz rzeźbę u Konstantego Laszczki. W roku 1904 współuczestniczył w wydaniu sławnej teki litografii "Teki Melpomeny" poświęconej aktorom teatrów krakowskich, tworzył też ilustracje do czasopisma Liberum Veto. Od roku 1905 w czynny kabarecie "Zielony Balonik", potem w warszawskim kabarecie "Momus". W 1909 wyjechał do Paryża aby kontynuować studia. Powrócił w 1914 przed wybuchem I wojny światowej, aresztowany jako dezerter z armii carskiej w Kownie został osadzony w jednym z fortów został skazany na karę śmierci, którą zamieniono mu na zesłanie. Uciekł z transportu i po wielu perypetiach wrócił do Warszawy, wstąpił do założonego przez Tadeusza Pruszkowskiego ugrupowania "Młoda Sztuka". 5 sierpnia 1915 całe ugrupowanie zgłosiło akces do Legionów Polskich, został zaszeregowany do plutonu kawalerii sztabowej przy Komendzie Legionów. Od stycznia do czerwca 1917 służył w 2 szwadronie 2 Pułku Ułanów, w październiku 1917 wstąpił jako chorąży do Polskiej Siły Zbrojnej i służył tam do listopada 1918. Podczas wojny polsko-bolszewickiej walczył w 2 pułku szwoleżerów. W 1921 odznaczony Krzyżem Walecznych. W 1922 przeszedł do rezerwy, był członkiem-założycielem Stowarzyszenia Artystów Plastyków "Rytm". Od 1924 przez rok zajmował się projektami okładek czasopisma Pani. W 1925 był komisarzem wystawy we Florencji, wystawiał również w Helsinkach i Wiedniu. W roku 1926 wspólnie z Wacławem Borowskim i Stanisławem Czajkowskim był założycielem Instytutu Sztuk Plastycznych. W roku 1928 uczestniczył w akcji tworzenia polichromii kamienic na Rynku Starego Miasta w Warszawie (kamienice Anszultowska i pod Bazyliszkiem), dwa lata później postanowił poświęcić się wyłącznie rzeźbiarstwu. W 1936 zainicjował organizację wystawy "Marszałek Piłsudski w rzeźbie", która miała miejsce w Muzeum Narodowym. Okres II wojny światowej przeżył w Warszawie. Po Powstaniu warszawskim znalazł się w Krakowie, gdzie w 1945 był w grupie reaktywującej Związek Polskich Artystów Plastyków. Następnie w latach 50. wykładał na wrocławskiej i krakowskiej ASP. W 1959 roku powrócił do Warszawy aby kontynuować prace rzeźbiarskie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Grafika Artystyczna
Dom Aukcyjny DESA UNICUM
10 październik 2017 | wtorek, godz: 19:00
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
RZECKI-SZRENIAWA Stanisław (RZECZNIK)
W latach 1903-1908 Stanisław Rzecki kształcił się w krakowskiej ASP. Jeszcze jako student współpracował z pismem satyrycznym "Liberum veto", związał się także ze środowiskiem skupionym wokół "Zielonego Balonika". Po studiach w Krakowie wyjechał na kilka lat do Paryża. Podczas I wojny światowej służył w Legionach. W 1918 r. osiadł w Warszawie, a kilka lat później przeniósł się do Krakowa. Rzecki malował, rzeźbił, zajmował się grafiką oraz scenografią. Należał do takich związków artystycznych jak: Towarzystwo Artystów Polskich "Sztuka", "Rytm", "Młoda Sztuka", "Ryt".
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl