Stalowa Akademia Sztuki - (Nie)codzienne dzieła sztuki

17 października - 14 grudnia 2018


Żyjemy otoczeni mnóstwem rzeczy, urządzeń, obiektów. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że wiele z nich jest dziełami sztuki, stanowiącymi świadectwa obecności i działalności człowieka w przestrzeni świata. Są istotnymi elementami naszego życia, naszej codzienności. Najczęściej nie zauważamy ich piękna, dekoracyjności, stylu, formy i kolorytu, nie mamy dość czasu, aby spojrzeć na nie z zaciekawieniem, prawdziwym zainteresowaniem. 
Sztuka to styl życia.  


Galeria Stalowa zaprasza na cykl spotkań „(Nie)codzienne dzieła sztuki” o przedmiotach, bez których trudno wyobrazić sobie naszą rzeczywistość, naszą aktywność w realiach nie tylko codzienności. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że to one najczęściej urzeczywistniają nasze pragnienia i oczekiwania estetyczne, wyobrażenia o sztuce. Poznamy ich dzieje i twórców, walory artystyczne, funkcjonalizm, różne aspekty formowania naszych przyzwyczajeń i sposobów spędzania czasu. 


Bohaterką pierwszego spotkania obraliśmy sukienkę, która stanowi istotny element ubioru i zjawisko podkreślające indywidualność i odrębność kobiety. Czy suknie są „(nie)codziennymi” obrazami, rzeźbami? 

 

Sukienka - obraz, rzeźba? - zapraszamy na spotkanie 17 października 2018 (środa), godz. 19.00, spotkanie 
poprowadzi Jerzy Brukwicki


Suknia najlepiej kreuje wizerunek kobiety, wyraża jej osobowość. prywatność, nastrój, oczekiwania, marzenia. Stanowi środek wzbudzenia zachwytu, oczarowania. Odzwierciedlają stosunek kobiet do życia i świata, ujawniają ich emocje i marzenia, określają miejsce w społeczeństwie. Stanowią także nieodłączny element wielu rytuałów - zarówno publicznych, jak i prywatnych, uroczystych i codziennych. Styl i formy sukni wyrażają również ducha epoki, odnoszą się do przeróżnych sytuacji i okoliczności dziejowych.  


Projektowanie ubiorów ma wiele wymiarów, nurtów, trendów. Zainteresowanie artystów kreacją odzieży stało się zauważalne na  przełomie XIX i XX wieku. Założeniem nowatorskich nurtów artystycznych tamtych czasów: secesji, art déco, kubizmu, konstruktywizmu było kształtowanie i modelowanie wyobraźni, nowoczesnej estetyki, odważnej świadomości piękna. Moda stała się częścią artystycznego stylu życia, codziennego bytu. Artyści – zwłaszcza artystki – tworzyli nowe wzorce wyglądu kobiety, jej sylwetki, sposobu ubierania, uczesania i makijażu, szyku i elegancji. Zaczęli propagować niekonwencjonalne, unikatowe, kolorowe stroje – zwłaszcza suknie, które stały się dla nich pretekstem do stworzenia z niej ruchomego obrazu, rzeźby, artystycznego obiektu. Taką inspiracyjną misję w latach 20. spełniły malarki paryskie: Sonia Delaunay, Aleksandra Eksler, Tamara Łempicka, a w Rosji, przedstawicielki nurtu konstruktywistycznego: Liubow Popowa, Olga Rozanowa, Olga Stiepanowa. Ich suknie, żakiety, płaszcze, spódnice, spodnie, szale, kapelusze, kostiumy kąpielowe ujawniały silną wspólnotę estetyczną z uprawianym przez nie malarstwem, grafiką, rzeźbą. Sukcesy w projektowaniu strojów i tkanin odnosił także Raoul Dufy, malarz i designer, mistrz „dzikich” kreacji. Projektantem kapeluszy i torebek był Salwador Dali (współpracował z Elsą Schiaparelli, propagatorką ekstrawagancji i różowego koloru); Jean Cocteau wymyślał detale żakietów, sukienek oraz paski i guziki. W połowie lat 60. Yves Saint Laurent czerpał inspiracje z obrazów Pieta Mondriana, a jedną ze swoich kolejnych kolekcję poświęcił pamięci Georges’a Braque’a. Pop-art, op-art głośno podkreślały, i nadal uwypuklają, związki mody z malarstwem, rzeźbą. W wielu ubraniach i dodatkach modowych znajdziemy wpływy malarstwa Gustawa Klimta, Pabla Picassa, Henriego Mattise’a, Juana Miró, Władysława Strzemińskiego, Henryka Berlewiego, Henryka Stażewskiego, Jacksona Pollocka, Andy’ego Warhola, Victora Vasarely’ego, Sol LeWitta. Najciekawsze dokonania w projektowaniu ubiorów pierwszej dekady XXI wieku to przede wszystkim prace Husseina Chalayana, Pauline van Dongen, Philipa Colberta. Artyści, posługujący się różnorodnymi językami wizualnymi, czerpią z najnowszych odkryć nauki i techniki. Hussein Chalayan wykorzystuje technologie kosmiczne, niekonwencjonalne materiały i tworzywa. Ubiory Pauline van Dongen naszpikowane są elektroniką. Dzisiaj nie mamy żadnych wątpliwości, że projektowanie ubiorów jest sztuką, zależną od inwencji artysty, eksperymentalnych poszukiwań twórczych. Nie dziwi obecność kolekcji projektantów mody w salach najbardziej prestiżowych muzeów (wystawę Alexandra McQueena „Savage beauty” w nowojorskim Metropolitan Museum of Art cztery lata temu obejrzało 661 tysięcy widzów). Współczesne stroje budzą emocje, przemyślenia i refleksje o tym, co dzieje się we wnętrzu człowieka, opowiadają o jego przeżyciach i pragnieniach, duchowej kondycji. Zachwycają, wzbudzają podziw; dokumentują klimat i ducha teraźniejszości. Istotną rolę w tym ciągu działań spełniają sukienki, które zwracają szczególną uwagę, często wywołują zawrót głowy.
Jerzy Brukwicki                                                                                                          




Powrót