Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij


Aukcja Sztuki Dawnej
niedziela, 15 października 2017, godz. 19:00
Dom Aukcyjny Agra-Art, Warszawa, ul. Wilcza 55

Dom Aukcyjny Agra-Art zaprasza na Aukcję Sztuki Dawnej, która odbędzie się 15 października 2017 r. (niedziela) o godz. 19:00 w galerii Agry-Art przy ul. Wilczej 55 w Warszawie.

STANISŁAW WYSPIAŃSKI
PORTRET DR. JANA RACZYŃSKIEGO, 1904
pastel, papier
46,5 x 61,5 cm 
sygn. po lewej: SW 1904 | KRAKÓW

 

Na odwrocie nalepka wystawowa o treści (druk wypełniony ręcznie atramentem): MALARSTWO POLSKIE XIX WIEKU | Wystawa w Muzeum Wielkopolskiem r.1932 | Autor: Wyspiański | Tytuł: Portret pana | Techn. pastel | Nazwisko i adres właściciela | WP. Wanda Chełmońska-Boczkowska | Poznań, Matejki 68. 
Ponadto - opatrzona podpisem generalnego konserwatora i stemplami Ministerstwa Kultury i Sztuki Rzeczypospolitej Polskiej - karta będąca załącznikiem do pisma Naczelnej Dyrekcji Muzeów i Ochrony Zabytków z dnia 2 VIII 1947, zezwalającego na wywóz obrazu za granicę (L. dz. 4970/47/N.D.M.).

 

Proweniencja:
- 1925 w zbiorach krakowskiego adwokata, dra Zygmunta Ehrenpreisa (1875-1930);
- 1932 - według nalepki na odwrocie obrazu - własność malarki Wandy Chełmońskiej-Boczkowskiej (zam. Poznań, ul. Matejki 68; porównaj: Księga adresowa m.st. Poznania rok 1930);  później - ale jeszcze w latach 30. - w zbiorach draHilarego Stykolta (1894-1974) - najpierw w Łodzi, a po wojnie w Toronto, w Kanadzie. Hilary Stykolt - chemik i doktor praw - wraz z żoną Henriettą z domu Ring zebrał większy zespół dzieł Stanisława Wyspiańskiego, które - bezpiecznie ukryte na czas wojny - w 1947 trafiły do Toronto, gdzie przez następne lata pozostawały w rękach kolekcjonera i jego rodziny.


Wojenne i powojenne losy Portretu dr. Jana Raczyńskiego, nie były szerzej znane i obraz długo uchodził za zaginiony. A jest to portret niezmiernie interesujący - przede wszystkim jako dzieło Stanisława Wyspiańskiego, ale także ze względu na osobę portretowanego Jana Raczyńskiego.
Portret powstał w roku 1904, w ramach zamierzonej przez Wyspiańskiego galerii pastelowych wizerunków krakowskich osobistości. Dr Jan Rudolf Raczyński (1865-1918), był znanym lekarzem pediatrą, uczniem prof. Macieja Leona Jakubowskiego, zwanego „ojcem polskiej pediatrii“.
Wyspiański cenił Raczyńskiego i jego lekarską wiedzę, nieraz też prosił go o zbadanie swoich chorujących dzieci. Dobrze znał również Marię (Marynę) z Pareńskich, żonę doktora (od 1904), której portrety malował nie tylko pastelami, ale także piórem - jako Marynę w Weselu. Jan Raczyński - od 1902 profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego - w 1904 przeniósł się do Lwowa, gdzie, jako profesor Uniwersytetu Jana Kazimierza, zorganizował wydział pediatrii, będąc jednocześnie dyrektorem Szpitala Dziecięcego Św. Zofii. Był wybitnym pediatrą, autorem pionierskich prac na temat krzywicy u dzieci, redaktorem czasopism lekarskich.

Bibliografia:
- S. Przybyszewski, T. Żuk-Skarszewski, S. Świerz, Stanisław Wyspiański. Dzieła malarskie, Inst. Wyd. „Biblioteka Polska“ Kraków, Warszawa, Bydgoszcz 1925, s. 122, nr kat. 423;
- H. Blum, Stanisław Wyspiański, Warszawa 1969, s. nlb. 48, nr kat. 122, tabl. 122 (miejsce przechowywania nieznane; repr. czarno-biała);
- M. Śliwińska, Muzy Młodej Polski. Życie i świat Marii, Zofii i Elizy Pareńskich, Iskry, Warszawa 2024, il. s. 203.

Cena wyw.: 420 000 zł

JÓZEF MEHOFFER
PORTRET JADWIGI, ŻONY ARTYSTY, 1905
węgiel, akwarela, tektura licowana papierem
60,4 x 33,8 cm 
sygn. p. d.: JM | 905 
na odwrocie mały fragment i ślad po zdartej nalepce z rękopiśmiennym tekstem.

 

Portret przedstawia Jadwigę z Janakowskich (1871-1956), żonę Józefa Mehoffera (od 1899) a zarazem jego ulubioną modelkę. Jadwiga także była malarką - studiowała w Monachium i w Paryżu, gdzie poznała przyszłego męża. Mehoffer stworzył całą galerię portretów tej pięknej, niezwykle eleganckiej pani. Przedstawiał ją w strojnych, wytwornych sukniach i fantazyjnych kapeluszach, które często sam projektował. Można tu przypomnieć choćby piękny portret Na letnim mieszkaniu z roku 1904 lub Portret na tle Pegaza z roku 1913 (oba w zbiorach MNK).

Postać żony umieścił artysta także w słonecznej scenerii Dziwnego ogrodu (1902-1903), swego wspaniałego i sławnego obrazu (zbiory MNW).

Cena wyw.: 25 000 zł

JÓZEF MEHOFFER
DWOREK I OGRÓD W JANKÓWCE, 1914
olej, płótno
51,5 x 68,5 cm 
sygn. p.d.: Józef Mehoffer 1914

 

Obraz przedstawia widok na dom i ogród Jadwigi i Józefa Mehofferów w Jankówce pod Krakowem. Jak wspomina Antoni Waśkowski, artysta kupił ten stary drewniany dworek w roku 1908 - Od dworku spadał łagodnie ku południowi duży ogród - znamy go z obrazów Mehoffera - pełen kwiatów, a w dole był sad. Przy ścianie dworku - przyzba... Artysta urządził i zaprojektował zarówno wnętrza dworu, jak i otaczający go wspaniały ogród, urzekający rozmaitością zmieniających się barw kwiatów, zieleni drzew i krzewów. W Jankówce namalował wiele rozsłonecznionych, pogodnych obrazów - piękne Słońce majowe (1911), Czerwoną parasolkę (1911) czy - jak na naszym obrazie - widoki ukwieconych ogrodowych tarasów schodzących w dół ku sadom i dolinie rzeki. W swoim dworku Mehofferowie często gościli przyjaciół i znajomych, a w letnie wieczory - zapadało wśród gości milczące zasłuchanie... Z dworku, przez otwarte okna dochodziła muzyka: Egon Petri grał Bacha, Beethovena i Liszta. Grywał tu również Zygmunt Przeorski, Zygmunt Dygat a Karol Hubert Roztworowski... tam pisał „Judasza“ i „Kaligulę“... (wszystkie cytaty: A. Waśkowski, Znajomi z tamtych lat, Kraków 1971, s. 88, 89).

Cena wyw.: 260 000 zł

WOJCIECH KOSSAK
HUZAR NAPOLEOŃSKI (FRAGMENT PANORAMY „BEREZYNA“), 1894-1896, 1907
olej, płótno
150 x 120 cm 
sygn. p.d.: WOJCIECH KOSSAK

 

Na górnej listwie krosna nalepka antykwaryczna (druk wypełniony ręką artysty) o treści: Liczba: [..]91 | Autor: Wojciech Kossak | Treść: Nie - [..]acić się muszę .... | Cena sprzedaży: Kor. 4.500. - (suma napisana na małej naklejce)

 

Panoramę Berezyna, przedstawiającą dramatyczny odwrót wojsk Wielkiej Armii spod Moskwy i ich przeprawę przez rzekę Berezynę w dniu 28 listopada 1812, malował Wojciech Kossak, wspólnie z Julianem Fałatem i zespołem malarzy, od grudnia 1894 do kwietnia 1896. Kossak - któremu pomagał K. Pułaski - był autorem niemal całości kompozycji figuralnej; Fałat - przy współpracy J. Stanisławskiego, A. Piotrowskiego i M. G. Wywiórskiego - namalował grupę przy moście dla pieszych i cały pejzaż. Ukończoną panoramę wystawiono w roku 1896 w Berlinie, w 1898 w Warszawie, w 1900 w Kijowie i rok później w Moskwie. Przez kilka następnych lat ogromne płótno [15 x 120 m] - zwinięte na wałki - niszczało przechowywane w Krakowie, aż w roku 1907, pod kierunkiem samego Kossaka, zostało pocięte na części. Poszczególne fragmenty, po konserwacji i koniecznych uzupełnieniach, artysta sprzedawał później jako samodzielne obrazy. W tych nowych kompozycjach na ogół zmieniał tło - te zmiany we fragmentach i przemalowania […] zwłaszcza w pejzażu (np. zamknięcie linii horyzontu lasem), miały też na celu wyeliminowanie partii Fałatowych i umożliwienie podpisania wycinka wyłącznie własnym nazwiskiem (K. Olszański, Wojciech Kossak...). Dziś znanych jest kilkanaście takich - wyciętych z panoramy - obrazów, przechowywanych m.in. w Muzeach Narodowych w Warszawie, Krakowie, Lublinie i Opolu.

Cena wyw.: 100 000 zł

W czasie aukcji istnieje możliwość licytacji w czasie rzeczywistym (LIVE) przez internet. Szczegóły dotyczące rejestracji i samej licytacji przez internet na naszych stronach internetowych www.agraart.pl

STANISŁAW IGNACY WITKIEWICZ
PORTRET JANA LESZCZYŃSKIEGO, 6 X 1931
pastel, cienki karton brązowy
64 x 50 cm 
sygn. u dołu po lewej: Witkacy | 1931 6/X T. | (C + Co) + N.S; powyżej pośrodku: NP 8 m

 

W załączeniu ekspertyza dr Anny Żakiewicz.

 

Portret nie był dotąd publikowany ani wystawiany, więc jego pojawienie się na rynku dzieł sztuki jest wydarzeniem, gdyż witkacowska kolekcja Leszczyńskich należała - obok zbiorów Białynickich-Birula - do dwóch największych i najciekawszych kolekcji prywatnych. Niestety, po śmierci profesora w 1990 uległa rozproszeniu.

 

Prezentowany portret przedstawia profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, Jana Leszczyńskiego (1905-1990), filozofa, którego z Witkacym łączyły zarówno zainteresowania filozoficzne, jak też upodobanie do pięknych kobiet. Obaj byli związani najpierw z Neną Stachurską, a następnie z Janiną (Inką) Turowską (1910-1944), która ostatecznie w marcu 1933 poślubiła bardziej statecznego i młodszego od artysty o 20 lat, profesora Leszczyńskiego. Półtora roku wcześniej, jesienią 1931 cała czwórka spędzała ze sobą sporo czasu, co dobrze dokumentuje szereg portretów wykonanych przez Witkacego w tym okresie.

Cena wyw.: 35 000 zł

LUDWIK KURELLA
RYBKA, 1869
Według ballady Adama Mickiewicza
olej, płótno
63 x 88 cm 
sygn. l.d.: L. Kurella 1869

 

Na odwrocie duży, owalny stempel monachijskiej firmy oferującej płótna malarskie: MALERLEINWAND FABRIK | von | A. Schutzman | in | MÜNCHEN

 

Obraz Ludwika Kurelli Rybka, inspirowany „balladą ze śpiewu gminnego“ Adama Mickiewicza, był w roku 1869 pokazany na I Międzynarodowej Wystawie Sztuki, którą urządzono w monachijskim Glaspalast. Dla uczestniczących w niej „polskich artystów Monachium“ była to wystawa niezwykle ważna, wystawa pokazująca ich malarstwo w szerokim europejskim kontekście.
Treść Rybki, mimo że obraz opatrzono w katalogu wystawy odnośnikiem do wiersza Mickiewicza, mogła być jednak nieczytelna dla niemieckiej publiczności. Nieporozumieniem był też tytuł - Das Goldfischlein - jakim określono obraz Kurelli. Obrazem zainteresowała się głównie polska krytyka. W roku 1871 artysta otrzymał za Rybkę „premium“ warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, opisy i reprodukcje obrazu publikowały krajowe czasopisma, a Juliusz Kossak „robił rysunek dla Kłosów“.

 

W 2012 roku w D.A. Agra-Art wystawiona była mniejsza wersja tej kompozycji (olej, deska, 20 x 28 cm), powstała bądź jako wcześniejsze opracowanie motywu, bądź jako replika malowana na zamówienie nieznanego nam dzisiaj zbieracza (Katalog Agra-Art, 3 czerwca 2012, nr 20, il.).

 

Obraz wystawiany, opisywany i reprodukowany w licznych publikacjach.

Cena wyw.: 65 000 zł

Wszystkich Państwa, którzy są zainteresowani aukcją, chcieliby złożyć zlecenie zakupu, zarezerwować miejsce na sali aukcyjnej, prenumerować katalogi aukcyjne lub otrzymać pierwszy katalog gratis, prosimy o kontakt:
Adres e-mail: agra@agraart.pl
Sztuka Tradycyjna tel.: (22) 625 08 08

TADEUSZ MAKOWSKI
ZAGRODA W BRETANII, 1917

olej, płótno
31,8 x 57,8 cm 
sygn. l.d.: Makowski 917

 

Na odwrocie na górnej listwie krosna napisy farbą (tuszem?) i niebieską kredką: 57,3 x 32 oraz 57 1/2 x 32. Ponadto nieczytelnie: M Boi...(?)

 

Z początkiem I wojny światowej Makowski - jako cudzoziemiec, obywatel austriacki - musiał opuścić Paryż. We wrześniu 1914 wyjechał do Bretanii i początkowo, na zaproszenie Władysława Ślewińskiego, zamieszkał w jego gościnnym domu w miasteczku Doëlan. Później - od kwietnia do listopada 1915 - przebywał w Le Pouldu, pobliskiej wiosce rybackiej płożonej u ujścia rzeki Laity. Wynajął pokój w Keranquernat, bardziej "wiejskiej" niż "rybackiej" części Le Pouldu. Zaprzyjaźnił się z rodziną swych gospodarzy i w roku 1917, mieszkając już stale w Paryżu, przyjechał do Le Pouldu na wakacje.
Jednym z namalowanych wówczas w Le Pouldu obrazów jest właśnie - prezentowana na naszej aukcji - Zagroda w Bretanii (tytuł umowny), płótno wchodzące w skład większego zespołu prac o podobnym charakterze. Można tu wymienić np. Zagrodę w Keranquernat, Młyn nad rzeką czy też Pejzaż z Le Pouldu (wszystkie w zbiorach MNW).

Cena wyw.: 230 000 zł

ALICJA HALICKA
DOMY NA BRZEGU MORZA (Les Maisons au Bord de la Mer), przed 1931

olej, płótno
65 x 92 cm 
sygn. p.d.: Halicka
Na lewej bocznej listwie krosna napis tuszem: B.D. [znak kolekcji Bernarda Davisa (?)]

 

Proweniencja:
W 1931 obraz A. Halickiej z autorskim tytułem - Les Maisons au Bord de la Mer - wystawiony był w filadelfijskiej Crillon Galleries jako własność Bernarda Davisa (ur. 1893), filantropa, bankiera i przemysłowca, właściciela zakładów włókienniczych La France Industries w Filadelfii, a także wybitnego kolekcjonera sztuki, zapalonego filatelisty, założyciela i dyrektora National Philatelic Museum przy tamtejszym Temple University (1948). W latach 40. Bernard Davis liczne obrazy ze swej kolekcji - znanej jako La France Art Institute - ofiarował do zbiorów amerykańskich muzeów, m.in. Philadelphia Museum of Art oraz Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku.

 

Obraz wymieniony i reprodukowany:
- [Katalog] Halicka, April 23 to May 9 1931, Crillon Galleries, Inc., Rittenhouse Square, West, Philadelphia Penna., nr kat 18, il. na okładce (jako: Les Maisons au Bord de la Mer; z adnotacją: Collection Bernard Davis, Philadelphia).

Cena wyw.: 50 000 zł

powrót
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl